De som flydde undan samhället – En bokrecension av Eremiterna i Tajgan

Översättning: Karin Lidén
Sidor: 225
Utgiven: 1992 (Tryckt i Sverige 1997)
Förlag: Actes Sud (Forum förlag i Sverige)
ISBN: 91-37-11173-6

Introduktion

Denna bok handlar om familjen Lykovs liv ute i den ryska taigan. Skriven av Vasilij Peskov och utgiven år 1992 behandlar boken hans möten med den gammaltroende familjen Lykov som han besökte ett par gånger per år under tio års tid. Efter hans första besök hos familjen Lykov skrev Peskov en serie artiklar i tidningen Komsomolskaya Pravda om dem. De intresse som läsarna av hans artiklar visade, inklusive Peskovs egen fascination av familjen Lykovs sätt att leva, fick honom att börja skriva på det som idag är denna bok. Han vill med boken dokumentera eremiternas liv ute i den ryska taigan och deras orsak till varför de valde att leva där ingen annan levde.

Sammanfattning av boken

Boken börjar med att Vasilij Peskov, i februari år 1982, får ett telefonsamtal från folklivsforskaren Nikolaj Ustinovitj Zjuravljov som berättar att han har en historia som Peskovs tidning troligtvis är intresserad av. De bestämmer sig för att träffas i hans hotellrum i Moskva och väl där berättar Zjuravljov att han hade hittat en artikel i en facktidning om en grupp geologer ute på ett prospekteringsuppdrag i Västra Sajan, Chakassien år 1978. Enligt artikeln hittade geologerna en gammaltroende familj som hade bott ute i vildmarken utan någon kontakt med andra människor i fyrtio år. Zjuravljov hade själv åkt ut till familjen en sommar för att bekräfta artikelns sanningshalt. Historien om eremitfamiljen väckte Peskovs nyfikenhet och han bestämde sig att så fort sommaren kom så skulle han besöka denna familj som hade flytt undan samhället.

Boken forsätter med att Peskov och Zjuravljovs tar sig upp för floden Abakan för att träffa familjen. Väl framme intervjuar Peskov eremitfamiljen och läsaren får då bekanta sig med de olika familjemedlemmarna, hur de levde, vilken världsåskådning de hade, hur de uppfattade andra människor, de svårigheter som de har genomlevt, varför de flydde ut i taigan osv. Efter detta första besök så återvänder Peskov ett par gånger per år under en tio års period där läsaren får ta del av familjen Lykovs, men framför allt den yngsta dottern Agafja Lykovs, liv under denna tid. Boken beskriver hur familjen Lykov, som vid Peksovs första besök bara består av fadern Karp Lykov och den yngsta dottern Agafja Lykov, förändras av de regelbundna besöken samt av insikten att de är beroende av besökarnas hjälp för att klara olika sysslor.

När Agafja lämnas ensam efter faderns död märker man att ensamheten tär på henne. Det är inte bara att det fysiska arbetet blir svårare utan även att hon har förlorat någon att prata med, trots att hon är starkare än de flesta människor. Hon börjar tänja på reglerna om vad som är världsligt, och enligt hennes tro tabubelagt, men ofta med en begränsning. Hon börjar använda tändstickor (eller svaveltoppar som hon kallar dem för) men bara för att gör upp eld för uppvärmning av hemmet, hon börjar att äta spannmål men bara om de har legat i tygsäckar och honung men bara om de har legat i näveraskar. Däremot accepterades en ficklampa, som hennes far hade fått av författaren innan hans död, i sin helhet. Efter faderns död så får Agafja gång på gång erbjudanden om att flytta till sina släktingar men hon svara alltid med samma svar om att det inte är för henne och att hon aldrig fick sin fars välsignelse att flytta samt att allt ligger i guds händer. Agafja bestämmer sig helt enkelt för att bo kvar på den plats hon är född och är kvar där än idag.

Utvärdering av boken

Denna bok var väldigt intressant att läsa. Jag köpte den med tanken att hämta praktiska lärdomar från familjen Lykovs liv i taigan som jag själv kan få användning av i skogen. Det finns lite praktisk information utspridd i boken, t.ex hur länge man ska koka fnösketicka för att göra fnöske, att björk är det bästa träslaget för tillverkning av lysstickor, att man kan använda saften från Skostryns (Lonicera xylosteum L.) bär som bläck och att hampa kan användas mot loppor. Men de enligt mig viktigaste lärdomarna som jag tog åt mig var effekten av långvarig ensamhet samt att vi människor är beroende av varandra, inte bara för praktisk hjälp utan även för socialt umgänge och emotionellt stöd.

En annan intressant sak är familjen Lykovs starka tro. Det var den som fick de att välja ett hårt liv ute i taigan samt att reglerna som deras tro innefattade gjorde inte deras liv lättare. Men det var samtidigt deras tro på att de levde som deras gud befallde dem som gav dem den mentala uthålligheten som krävdes för att klara deras valda liv. Därmed kan man se deras tro som ett dubbeleggat svärd. Den skadar dem lika mycket som den stärker dem.

Jag rekommenderar denna bok för dem som är intresserade av familjen Lykovs vardagliga liv i taigan och hurdana de var som personer, för det är vad boken i stort handlar om. Det är enligt mig lite tråkigt att författaren inte beskriver mer djupgående hur eremiterna utförde olika sysslor, löste olika problem och framställde olika saker men oavsett den bristen så anser jag att boken är läsvärd. Peskov har hållit ett neutralt förhållningssätt genom hela boken och jag anser att han har lyckats med sitt förutfattade mål att dokumentera Familjen Lykovs liv och orsak till varför de valde det.  Familjen Lykovs öde ute i den ryska taigan visar hur mycket människan kan orka att uthärda för de hon tror på.

Addendum

Det finns två dokumentärer om Agafja Lykov på Youtube. Den ena från RT Documentary och den andra från Vice. Jag rekommendera att man läser boken innan man ser på dessa för att informationen de presenterar är väldigt bristfällig jämfört med Vasilij Peskovs bok.

2 reaktioner på ”De som flydde undan samhället – En bokrecension av Eremiterna i Tajgan