Garnsviken runt

• Högsta punkt: 75 m ö h
  • Tid att cykla: ca 3 timmar

Sammanfattning

Garnsviken runt tar dig igenom skogs- och jordbrukslandskap och förbi kulturminnen runt sjön Garnsviken i Österåkers kommun. Rutten börjar på Ekbacken, en hembygdsgård där det står flera historiska byggnader som har flyttats hit från andra delar av landet. Här finns även ett flertal gamla ekar och ett gravfält från järnåldern. Du tar dig härifrån på grusvägen som följer kanalen söderut tills du kommer till Åkers sluss. Förut så slussades här ångbåtar med handelsvaror påväg till Stockholm. Idag så används den för att slussa fritidsbåtar. Fortsätt över slussen och upp på den asfalterade gångvägen där du svänger höger och följer Åkers kanal tills du når korsningen Sockenvägen/Norrövägen. Cykla in på Norrövägen och sväng sedan vänster in på Säbygårdsvägen. Du följer sedan denna väg för att sedan haka på grusvägen som du följer fram till Stora Säby Gård.

Stora Säby Gård har anor från 1600-talet och uppfördes av Stockholms slotts ståthållare Apelroth. Här kan du besöka gårdsmuseet, äta något i Café Tarte Flambée eller besöka retro tv-spelsbutiken. Färden fortsätter sedan till höger ut på Gamla Landsvägen, fram över grusvägen tills du kommer till Stora Stava. Här fortsätter du den asfalterade vägen norrut genom jordbrukslandskapet tills du kommer till Össeby kyrkoruin. Denna kyrka var sockenkyrka fram till 1838 då Össeby slogs ihop med Garn. Efter sammanslagningen så lämnades kyrkan att förfalla. Efter en omfattande restaurering som blev klar 1971 så används kyrkan nu till vigsel, dop och friluftsgudstjänst under vår och sommar. Össeby kyrkoruin är en av mina personliga favoritplatser och är en ypperlig plats att ta en paus vid och samla sina tankar.

När du är redo att fortsätta så fortsätter du på den asfalterade vägen fram till korsningen. Här kan du göra en kort avstickare till vänster om du vill se Brottby Kvarn annars fortsätter du till höger på den grusade cykelvägen. Cykla förbi bensinmacken och ut på bilvägen för att sedan ta den första högersvängen mot Össeby Garns kyrka. Kyrkan byggdes under 1200-talet och blev sockenkyrka för Össeby-Garn efter att man övergav Össeby kyrka. Färden fortsätter förbi Lilla Garn på vägen ända fram till Österåkers kyrka. Om du är uppmärksam så kan du se ingången till ett gammalt bergrum från kalla kriget längs med vägen.

Österåkers kyrka byggdes någon gång på 1100-talet och har sedan dess byggts på tills den fick sin nuvarande storlek och utformning. Följ vägen tills du kommer till korsningen Sockenvägen/Össebyvägen där du svänger till höger på cykelvägen framför dig. Fortsätt sedan längs med cykelvägen, ta vänster i rondellen och fortsätt framåt tills du kommer tillbaka till Ekbacken där du började färden.

Bra att veta

• Össeby kyrkoruin är en bra plats att ta en paus vid.
  • Om du behöver köpa något så finns det en bensinmack i Brottby.
  • Toalett med rinnande vatten finns vid Österåkers kyrka.

GPS-rutt:

Här är en länk till GPS-rutten på Ride with GPS: https://ridewithgps.com/routes/30986714

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )