Mannen med slokhatt – En bokrecension av Raines dagbok

• Författare: Raine Gustafsson
  • Sidor: 382
  • Utgiven: år 2010
  • Förlag: Bokförlaget NoNa
  • ISBN: 978-91-978791-1-8

Introduktion

Raines Dagbok är en samling av artiklar som Raine Gustafsson skrev för Situation Sthlm under hans tid som säljare av dess tidning. Dessa dagboksartiklar var mycket uppskattade av läsarna och år 2005 blev han, tillsammans med Situation Sthlm, tilldelad Bernpriset från Svenska PEN-klubben för sitt skrivande. Dagboken är en av få böcker som har skrivits av en hemlös och är en stark skildring av hur det är att leva på Stockholms gator.

Sammanfattning av boken

Boken följer Raine Gustafssons liv på Stockholms gator under sina 12 år som säljare och skribent för tidningen Situation Sthlm. I ur och skur står han vid Hornstulls tunnelbanentré och säljer sina tidningar för att sedan på natten skriva sin dagbok. I dagboken berättar Raine om sitt liv som hemlös, sin syn på det svenska samhället, observationer av sin omgivning och slinker även in med historier från hans yngre dagar.

Raine lyckades till slut att skaffa en lägenhet i Bagarmossen och levde där sina sista 2 år innan han avled den 18 Juli 2012 på Södersjukhuset. Han vilar nu i Skogskyrkogårdens minneslund.

Utvärdering av boken

Jag har inte läst många dagboksböcker och jag köpte denna för att få en bättre förståelse över hur livet ter sig för en hemlös person i Sverige och det levererade boken med råge. Raines beskrivningar av sitt hemlösa liv lyfter fram misären, sorgen och utsattheten men även tacksamheten och glädjen för vänskap och små goda gärningar. Det var svårt för mig att inte känna sympati för honom i alla hans motgångar.

Boken är tyvärr inte utan brister och det märks att Raine, i början av sitt skrivande, var en ovan skribent. De första två kapitlena upplevde jag som osammanhängande och spretiga men när man har kommit förbi dem så blir texten bättre och bättre skriven. Eftersom att det är en dagbok så är den, likt livet, ganska repetivt och kan pga det upplevas som trögläst. Detta är ganska normalt för genren.

Min åsikt är att detta är en bra bok att läsa om man vill ha en inblick i en hemlös människas liv och jag lärde mig en hel del om hur deras vardag kan se ut. Detta är en bra bok att ha läst om man själv skulle hamna i samma situation som Raine.